Chcesz podjąć współpracę z copywriterem i na dzień dobry bach! Dostajesz całą listę pytań. „O matko…” myślisz sobie i ręce jakoś tak same Ci opadają.
A może reagujesz ostrzej: „Czy to żart?! To ja tu płacę za pisanie!”? Spokojnie. To wszystko po to byś dostał jak najlepszy tekst.
Poznaj powody, dla których warto poświęcić trochę czasu na wypełnienie briefu.
Powód pierwszy: Nikt nie zna Cię lepiej niż Ty sam.
Twoje teksty mają mówić za Ciebie. A skoro tak, to daj się dobrze poznać. Jesteś rodzinną manufakturą i chcesz, żeby Twoi kupujący mogli to odczuć? A może wręcz przeciwnie, chcesz wzbudzić zaufanie jako duża firma, współpracująca z setkami klientów? Niezależnie od tego, do której opcji jest Ci bliżej, opowiedz o tym w briefie. Dzięki temu określisz klimat, który mają zbudować treści.
Powód drugi: Nikt nie zna Twojego produktu lepiej niż Ty sam.
To właśnie Ty wiesz, jak powstaje. Znasz zapachy i dźwięki, które temu towarzyszą. A nawet jeśli nie jesteś na tyle blisko produkcji i tak doskonale wiesz, co oferujesz. Opisz to wszystko, krok po kroku. Nawet jeżeli pewne rzeczy wydają Ci się oczywiste, dla Twoich klientów wcale nie muszą takie być. To, że robisz coś od zawsze w dany sposób, nie oznacza, że konkurencja robi tak samo. A jeśli nawet, być może też o tym nie napisali. I może właśnie to wyróżni Cię na ich tle. Pamiętaj, klienci nie lubią zgadywać!
Powód trzeci: Nikt nie zna Twojej firmy lepiej niż Ty sam. Ale czy na pewno…?
Wypełnianie briefu to świetna okazja dla Ciebie na przyjrzenie się Twojej firmie. Będziesz mógł na przykład zastanowić się nad swoją grupą docelową. Nie ma produktu, który jest dla wszystkich.
Nie wierzysz? Spójrz:
Załóżmy, że sprzedajesz długopisy. Wszyscy z nich korzystają. Tylko, że Ty masz w ofercie modele ekskluzywnych marek, po 200 – 300 zł za sztukę. Czy kupi je emeryt do wypełniania krzyżówek? No właśnie.
Dobrze jest wiedzieć, komu chcesz sprzedawać, a oprócz tego dobrze jest znać wartości, jakie cenią Twoi klienci. I najlepiej podać to w briefie 😉
Warto też, abyś przemyślał, czego oczekujesz choćby od swojej strony internetowej. Jakie zadania ma dla Ciebie zrealizować i gdzie w tym wszystkim znajduje się tekst, który chcesz zamówić.
Jeżeli dobrze to rozegrasz, wypełnianie briefu może stać się okazją do sprawdzenia, czy wszystko w swojej działalności masz zaplanowane tak, jak chciałeś.
Widzisz, nie taki straszny ten brief, na jaki wygląda 😉 Poświęć mu chwilę – możesz tylko zyskać.